Onderwijs

Voortgezet Onderwijs - Presenteer het weer met de Geo Future School

Zelf een eigen weerbericht presenteren. Scholieren doen dat bij de Geo Future Schoolmodule Presenteer het weer! Het enige dat ze ervoor nodig hebben, is een WOW-NL-weerstation op de school en het boek bij de module.



In de module leren leerlingen de basisbeginselen van weerkunde met behulp van de meetgegevens van hun eigen weerstation. Daarnaast verdiepen ze zich in de rol van het weer op belangrijke momenten in de geschiedenis. Ze doen dit door middel van een virtuele tour in Google Earth en een reconstructie van het overleg van de geallieerden om het startsein voor D-Day te geven. Tijdens de module ontwerpen leerlingen ook een eigen infographic over het stadsklimaat. Ze analyseren daarbij de problemen van het stadsklimaat, maar denken ook na over oplossingen. De module wordt afgesloten met het maken van een eigen weerbericht.

Deze onderwijsmodule beslaat in totaal veertien lessen voor klas 3 of 4 havo/vwo, waarin elementen uit meerdere schoolvakken samenkomen. Uiteraard kan er ook voor gekozen worden om delen uit de module te gebruiken. De module is gemaakt door het KNMI in samenwerking met het KNAG (Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap). Geo Future School staat voor toekomstgericht en interdisciplinair onderwijs. Centraal in dit onderwijs staan de Grand Challenges, zoals die er bijvoorbeeld zijn op het gebied van klimaatverandering, energie, voedsel en water. Momenteel werken er 24 middelbare scholen verspreid over Nederland aan het concept Geo Future School. De WOW-NL module Presenteer het weer! is één van de meest gebruikte modules op deze scholen. Leerlingen zijn enthousiast over de module. Ze geven aan het leuk te vinden om een eigen WOW-NL-weerstation te beheren.

De opdrachten over het weer als belangrijke factor in de loop van de geschiedenis doen menige leerling opkijken: “Tot deze module had ik nog nooit over deze geschiedenis gehoord”, vertelde een leerling over de gebeurtenissen aan de Oude Hollandse Waterlinie van 1672 toen een Franse invasie van Nederland gestuit werd door de invallende dooi. De opdrachten die favoriet zijn bij leerlingen zitten aan het eind van de module. “Ik vond het leuk om een  infographic
te maken. Ik mocht bepalen hoe het eruit kwam te zien en ik kon zelf oplossingen bedenken om de stad koeler te maken” vertelt een leerling. Een ander zegt over de eindopdracht: “tof om je eigen weerbericht te mogen presenteren. Ik weet nu wat er op een weerkaart staat en hoe een weermodel werkt”.


Bij de module is een handleiding voor docenten beschikbaar. Kijk op Geo Future School hoe jouw school Geo Future School wordt en zoek contact met de scholen die dit vernieuwende onderwijsconcept al met success implementeerden.